سلام خدمت شما همراهان،از اینکه گروه مهندسی اسکوتریا را انتخاب کرده اید صمیمانه سپاسگذاریم.در اینجا با شما هستیم برای آموزش نگهداری دوچرخه برقی و در ادامه میپردازیم به نکاتی در خصوص مراقبت های دوچرخه شارژی،این وسیله نقلیه بسیار مفید و سودمندکه برای نگه داشتن تناسب بدن و اندامی سالم که بسیار کار آمد است بنابر این با ما باشید در ادامه مطالب این صفحه.
تفاوت بین دوچرخه معمولی با یک دوچرخه برقی:
قاعدتا تفاوت های این دو در راستای راحتی و آرامش دوچرخه سواران باید باشد دوچرخه های ساده و نسل قدیم فقط با نیروی انسانی قادر به حرکت بودند و در نهایت خستگی فرد را به همراه داشتند یعنی برای پیمودن مسیر های طولانی انرژی فرد بطور مستقیم صرف رکاب زدن میشد،از این رو طراح هان تصمیم گرفتند دوچرخه ای طرحی کنند که یک دوچرخه سوار از آن توقع دار و هم کسی که میخواهد از مبداء به مقصدی برود و ممکن است خسته شود از این رو سیستم برقی دوچرخه برقی به کمک شخص می آید و از صرف انرژی زیاد جلوگیری میکند.در ادامه میپردازیم به آموزش نگهداری دوچرخه برقی
مزایای دوچرخه های برقی:
خوب حالا که متوجه ساخت دوچرخه برقی شدیم لازم است بیشتر در مورد مزایای این وسیله نقلیه اطلاع داشته باشیم،یکی از بهترین مزیت های آن دارای بودن سنسور پدال است که در حین رکاب زدن به کمک شخص می آید و از خستگی و صرف انرژی بیشتر جلوگیری میکند و با داشتن مود های انتخابی گوناگون از سبک تا سنگین میتوانید نسبت تقریبی دور موتور دوچرخه برقی را تنظیم کنید همچنین با داشتن دسته گاز میتوان در حین حرکت بدون رکاب زدن به مسیر ادامه داد همچنین با بکار بردن باتری لیتیومی در ساخت آن شارژ بیشتر را خواهیم داشت و متقابلا مسیر های طولانی را میتوان پیمود.
قطعات سازنده دوچرخه شارژی:
اجزاء تشکیل دهنده که یک دوچرخه معمولی را تبدیل به برقی میکند تنها قطعاتی هستند که میتوان این دو را از هم جدا کرد در پایین نام این قطعات را عنوان میکنیم.
- باتری دوچرخه برقی
- آرمیچر دوچرخه برقی
- درایور براشلس دوچرخه برقی
- دسته گاز دوچرخه برقی
- دسته ترمز سنسور دار دوچرخه برقی
- سنسور پدال
- نمایشگر دوچرخه برقی
اینها نام قطعاتی بودند که یک دوچرخه برقی را شامل میشوند در ادامه با هر کدوم آنها آشنا میشویم و نکات مهم در خصوص آموزش نگهداری دوچرخه برقی و مراقبت از این اجزاء را بصورت مختصر توضیح میدهیم همچنین میتوانید برای تعمیر دوچرخه برقی و رفع ایرادات آن از پایین همین صفحه با ما تماس حاصل فرمایید.
دینام دوچرخه برقی (هاب موتور دوچرخه برقی)
این قطعه که از از نامش معلوم است چرخ دوچرخه برقی را می چرخاند بسته به طرحی دوچرخه این هاب موتور یا در توقه جلو و یا طوقع عقب بسته میشود معمولا عقب بسته میشود ساختار آن ها در دورخه های امروزی با سیستم براشلس میباشد که سیم پیچ ثابت هست و پوسته به دور آن میچرخد و دارای سنسور وضیعت میباشد از اجزای دیگر آن باید به گیربکس سیاره ای اشاره کرد که قدرت موتور را افزایش میدهد این قطعه جزو قطعات مصرفی میباشد.
و بسته به نوع استفاده در شرایط مختلف طول عمر متفاوتی دارد برای اینکه طول عمر آن افزایش پیدا کند میبایست برای حرکت اولیه ابتدا رکاب بزنید تا فشار به آن وارد نشود جنس چرخ دنده ها از تفلن بوده و ممکن است خورد شوند و نیاز به تعویض پیداکنند هنچنین میباست دوچرخه برقی را درزیر باران اسفاده نکنید برای این نکته آموزش نگهداری دوچرخه برقی بسیار مهم بوده و حتما رعایت شود.
نکاتی که باعث افزایش طول عمر باتری دوچرخه برقی میشود:
این قطعه وظیفه تامین ولتاز برای قسمت های الکتریکی دوچرخه را دارد جنس بسته به مدل و سال ساخت متفاوت است برای طول عمر بیشتر آن حتما باید در زمان اتمام شارژ آن به شارژر وصل کنید نکته دیگر نباید به مدت زیاد بدون شارژ رهایش کنید زیرا خاصیت باتری دوچرخه برقی از بین میرود از موارد خرابی آن این است که در سربالایی ها دوچرخه خاموش میشود.در پایین انواع باتری های دوچرخه برقی با تضیحات مشاهده میکنید.
این نوع باتری از زمان تولیدش کمک بسزایی برای دستگاه های شارژی شد از لب تاب گرفته تا دریل شارژی معمولا با این نوع باتری ها کار میکنند حجم کم و عمر طولانی و قدرت لحظه ای بالا از مزیای این نوع باتری ها میباشد و از عیایب آنها در هنگام خرابی اگر افت آمپر پیدا کنند دستگاه خاموش میشود باتری لید اسید این نوع باتری ها برای نسل قبل وسایل شارژی بودند البته هنوز برای موتور های برقی استفاده میشوند نگهداری آمپر به مدت زیاد از مزایای آنها بوده و در هنگام فاسد شدن قدرت موتور دوچرخه برقی کم میشود.
این نوع باتری ها دارای قدرت بالایی هستند و سرب اسید قوی تر اما از لیتیوم یون ضعیف تر میباشند و از مزایای آن جریان خروجی بالا میباشد اما مدت زمان شارژدهی کم البته تکنولوژی آنها از لیتوم ضعیف تر است
این نوع باتری از مدل قبلی بهتر است اما اتلاف انرژی بیشتری دارد و در زمان آزاد کردن ولتاژ گرمای زیادی تولید میکند و همین امر باعث شارژدهی کمتر میشود
در حین رکاب زدن موتور هیچ عکس العملی ندارد ایراد چیست؟:
در طبق دوچرخه برقی و پشت خورشیدی یک صفحه پلاستیکی حاوی چند آهن ربا و یک سنسور وجود دارد اگر این سنسور سوخته باشد پالس مربوط به رکاب زدن را به درایور نمیفرستند و برای جلوگیری از خرابی آن نباید از گودال آب رد شد و یا دوچرخه را مستقیم با آب شست برای رفع این ایراد میبایست ابتدا سنسور پدال عوض شودو اگر ایراد بر طرف نشد باید مسیر تا درایور و بعد خود درایور بررسی گردد.
برخی مواقع چه در سر پایی و سر بالایی دوچرخه برقی از کار می افتد ایراد چیست؟:
این سوالی است که خیلی از مشتریان از ما میپرسند البته دو عامل میتواند تاثیر داشته باشند اول که در بالا توضیح دادیم باتری دوچرخه برقی میباشد که در صورت خرابی میتواند این مشکل را پدید بیاورد دوم میتواند از قعطی سیم های اتصال باشد آنها معمولا از روی بدنه رد میشوند و اگر از آنها مراقبت نشود ممکن است آسیب ببینند حتما با بست آنها را سرجای خودشان محکم کنید تا از بروز چنین ایرادی جلوگیری شود.
نگهداری از ترمز دوچرخه برقی:
این سیستم ترکیب شده است از الکترونیکی و مکتنیکی برای سیستم الکترونیکی در دسته ترمز یک نسور وجود دارد که اگر بسوزد هاب موتور آسیب میبیند و حتما در زمان ضعیف شدن ترمز ها لنت های آن را تعویض کنید تا آسیب به دیسک نرسد برای تعویض آنها میتوانید به دوچرخه سازی ها مراجعه فرمایید. سعی کنید سیم ترمز هارا با اسپری چرب روان سازی کنید تا عملکرد بهتری داشته باشد.
سرویس دوره ای قطعات مکانیکی:
سعی کنید برای نرم تر کار کردن و جلوگیری از فرسایش هر چند وقت یکبار زنجیر و چرخ دنده ها روغن کاری شود البته امروزه با تولید اسپری های چرب که مخصوص همین کار ساخته شده است خیلی راحت و تمیز تر میشود این قطعات را روغن کاری کرد حتی سعی کنید هر 6 ماه یکبار قطعات خوروی دورخه برقی (شاندومان ) را ریگلاژ کنید تا هنگام تعویض دنده زنجیر بدرستس سر جایش قرار گیرد دقت کنید اگر پره ها شل هستند آنها را با آچار پره محکم کنید البته این کار نیاز به تخصص دارد و بهتر است توسط تعمیر کار دوچرخه انجام گیرد همچنین کمک فنر ها را هر سال سرویس و روغن کاری کنید